Drop Box را بهتر بشنایسم تحولی در دنیای تبادل اطلاعات
آموزش رایانه ,نرم افزار,سخت افزار و کاربردهای کامپیوتر در انجام فعالیت های هنری نظیر برنامه نویسی- فیلم سازی-گرافیک-انیمیشن - طراحی و...
Drop Box را بهتر بشنایسم تحولی در دنیای تبادل اطلاعات
سه شنبه 9 اسفند 1390 ساعت 22:21 | بازدید : 646 | نویسنده : محسن زاده | ( نظرات )

 

 دراپ باکس--اشکان سافت

این روزها تب حافظه های ابری خیلی گل کرده

Windows Live SkyDrive از مایکروسافت و Dropboxو Cloud Drive از آمازون

نکته ای که در مورد ای فضاها باید بگم اینه که شما نباید به این فضاها اعتماد کنید

و اطلاعاتتون را رمز گذاری کنید می توانید با نرم افزار winrar فایلتون را فشرده و رمزگذاری کنید.

جعبه‌ای پرتابل و پرکاربرد برای اطلاعات شما

 

 

فضای رایگان احتیاج دارید؟ دانشجوی غیر بومی هستید؟ زیاد سفر می‌کنید؟ محل کار و تحصیل و خانه‌تان متفاوت است و در هر جا، یک سیستم متفاوت در اختیار دارید؟ در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنید؟ تا به حال برایتان پیش آمده که در یک جمع دوستانه شرکت کنید، عکس‌های یادگاری بگیرید و بعد تعداد زیادی از حضار از شما انتظار داشته باشند که عکس‌های مراسم را برایشان بفرستید؟

همه‌ی موقعیت‌هایی که در این جا برشمردیم، فقط تعداد کمی از موقعیت‌هایی بودند که دلیل خوبی برای داشتن یک جعبه‌ی جادویی به شمار می‌روند. فقط کافی است یک جعبه‌ی جادویی داشته باشید و فایل‌های مورد نیازتان را در آن بریزید. جعبه‌ای مخصوص به خودتان که همه جا و همه وقت در دسترس باشد و کسانی که شما اراده می‌کنید بتوانند فقط آن قسمتی از جعبه را که شما می‌خواهید، ببینند.

 

دراپ باکس چیست؟
دراپ باکس (dropbox.com) درست همان
چیزی است که ما می‌خواهیم؛ یک جعبه‌ی آنلاین برای اطلاعات ما. ویکی‌پدیا در معرفی دراپ باکس می‌نویسد:« یک افزونه و سرویس برای ذخیره سازی است. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد که فایل‌هایشان را در یک فضای مجازی، ذخیره و بین رایانه‌هایی که می‌خواهند، به اشتراک بگذارند. دراپ باکس روی سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس و حتی آی‌فون اجرا می‌شود. کافی است که کاربر فایل مورد نظرش را به پوشه‌ی دراپ باکس در رایانه‌اش، منتقل کند.

سپس این فایل بر روی اکانت دراپ باکسش آپلود و در تمام سیستم‌های مشخص شده و اکانت کاربران دیگری که کاربر قبلاً آن‌ها را به اشتراک این فایل دعوت کرده، قابل دسترسی می‌گردد. اکانت رایگان دراپ باکس، 2 گیگابایت فضا در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد اما با پرداخت هزینه‌ی ماهانه یا سالانه‌ای که سایت مشخص کرده، می‌توان این فضا را تا 50 یا 100 گیگابایت افزایش داد. البته این افزایش برای کاربران اکانت‌های رایگان و غیر رایگان نیز امکان‌پذیر است فقط کافی است که این کاربران، برای افراد دیگر، دعوت‌نامه دراپ‌باکس بفرستند. هر چه تعداد قبول کنندگان این دعوت‌ها، بیشتر باشد، جایزه‌ی افزایش فضا دریافت خواهند کرد.»

چگونه دراپ باکس را نصب کنیم؟

برای داشتن یک دراپ باکس، کافی است به سایت آن (dropbox.com) مراجعه کنید. فایل 14.2 مگابایتی آن را دانلود و سپس بر روی سیستم ادمین نصب کنید. البته اگر شما کاربر ادمین سیستم نیستید، باز هم می‌توانید دراپ باکس را نصب کنید فقط برنامه، پیغام می‌دهد که از تمام ویژگی‌های سرویس نمی‌توانید استفاده کنید و شما با قبول کردن این شرط، می‌توانید این برنامه را بر روی سیستم‌تان نصب کنید. نکته‌ی امنیتی در این جا این است که باید حتی‌الامکان از نصب دراپ باکس بر روی سیستم‌های غریبه، بپرهیزید و اگر ناگزیر به نصب این نرم افزار روی سیتم غیرشخصی‌تان و برای مدت محدودی هستید، پس از کار با آن حتماً باید پوشه‌ای را که برنامه، در فایل داکیومنت سیستم (My document) می‌سازد، به تمامی پاک کنید.

برای نصب دراپ باکس، باید به اینترنت متصل باشید. پس از نصب، برنامه از شما می‌خواهد که اگر اکانت دراپ باکس ندارید، در سایت ثبت نام کنید و اگر قبلاً اکانتی ساخته‌اید، به سیستم وارد شوید. با ورودتان به سرویس، نام کامپیوتری که از طریق آن وارد شده‌اید، به عنوان یکی از سیستم‌هایی که به اکانت شما متصل است، ثبت می‌شود.

حالا شما در سایت دراپ باکس، یک جعبه‌ی آنلاین شخصی دارید و پوشه‌ای نیز به نام دراپ باکس در قسمت مای داکیومنت (My document) ویندوزتان یا بخش دیگری از سیستم عامل که خودتان مشخص کرده‌اید، ساخته شده‌است. این پوشه، شامل ۲ زیرپوشه با نام عکس‌ها (Photos) و عمومی (Public) و یک فایل متنی ( This is your Dropbox.txt) است که اطلاعات مختصری را در مورد سرویس دراپ باکس در خود جای داده است.

چگونه از این جعبه‌ی جادویی استفاده کنیم؟

 

ساختاری که در اختیار شما قرار گرفته، دقیقاً مانند یک پوشه و یا یک درایو روی رایانه‌ی شما است، از این به بعد برای اینکه فایلی را روی فضای دراپ‌باکس خود قرار دهید فقط کافیست فایل را در پوشه معرفی شده به نرم‌افزار دراپ‌باکس، قرار دهید تا نرم‌افزار به طور خودکار فایل را روی وب آپلود کند، بعد از اتمام این کارفایل‌های شما روی وب نیز در دسترس شما قرار می‌گیرند. هر تغییری که در پوشه‌ی مای دراپ باکس (My dropbox) ایجاد کنید، روی پوشه‌تان در سایت، اعمال می‌شود و بالعکس. نشانه‌ی این اعمال تغییر این است که در کنار آیکن جعبه‌ی آبی رنگی که در نوار وظیفه (Taskbar) به وجود آمده، دایره‌ی کوچکی به صورت چشمک‌زن دیده می‌شود. در مرحله‌ی بعد، وقتی آپلود یا دانلود بر روی دراپ باکس تمام شد، یک علامت تیک سبز در کنار جعبه‌ی آبی‌رنگ پدیدار می‌شود به این معنا که به کاربر می‌گوید، کار تمام است.

با استفاده از فولدرهای Public می‌توانید اطلاعات خود را مانند یک سرویس اشتراک‌گذاری کلاسیک در سراسر وب به اشتراک‌ بگذارید، فقط کافیست بعد از آپلود فایل مورد نظر خود در داخل فولدر Public، آدرس دقیق آن را در اختیار کسانی قرار دهید که می‌خواهید به این فایل دسترسی پیدا کنند. دراپ‌باکس همچنین از روی سیستم‌عامل‌های موبایل مانند iPhone و iPod قابل دسترسی است و در آن‌جا نیز می‌توانید اطلاعات خود را بروز کنید و یافایلی را در فضای خود آپلود نمایید.

تمام ابزارهای لازم برای مدیریت یک پوشه در اختیار شما قرار داده شده است، می‌توانید پوشه‌های خود را با دوستان دیگرتان در دراپ باکس به اشتراک بگذارید.

ویژگی‌های دراپ باکس چیست؟

دراپ باکس ویژگی‌های بسیار کاربردی و جالبی دارد؛ در صورت تغییر یک فایل، فقط قسمت تغییر یافته از آن روی اینترنت یا برعکس آپلود می‌شود. می‌توانید میزان استفاده‌ی دراپ باکس از پهنای باند اینترنت‌تان را محدود کنید. می‌توانید تعیین کنید که چه میزان از پهنای باند صرف دانلود محتویات تغییریافته شود و چه میزان، صرف آپلود محتویات پوشه‌ی روی سیستم‌تان، گردد.

می‌توانید پوشه‌ای را بین چند نفر از دوستانتان به اشتراک بگذارید. برای این کار پس از ساختن پوشه، برای آنها دعوت نامه بفرستید. اگر در دراپ باکس اکانت داشته باشند، فقط کافی است که دعوت شما را قبول کنند تا پوشه برایشان مرئی شود و امکان دانلود، تغییر و جابه جایی محتویات آن را نیز پیدا می‌کنند. از این قابلیت می‌توانید به راحتی برای به اشتراک گذاری پوشه‌ی عکس‌ها با دوستانتان یا پوشه‌ی مشق‌های کلاس مجازی‌تان با هم‌کلاسی‌ها و استادتان استفاده کنید. به اکانت‌تان در سایت دراپ باکس که وارد شوید، در قسمت «فعالیت‌های اخیر» می‌توانید تمام کارهایی را که دوستان و همکارانتان بر روی پوشه‌ی فوق انجام داده‌اند، ببینید. حتی می‌توانید خوراک (feed) این صفحه را به خوراک‌خوان‌تان (feed reader) اضافه کنید تا هر بار احتیاج نباشد که به صفحه‌ی فوق بروید. البته شما این امکان را هم دارید که دسترسی کاربران دعوت شده را به پوشه‌ی مورد نظرتان مدیریت کنید.

از امکانات جذاب دیگری که دراپ باکس در اختیار کاربرانش قرار داده، این است که می‌توان تصاویر بارگذاری شده را در قالب یک گالری، برای قرار دادن به عنوان محتوای یک سایت، در نظر گرفت.
دراپ باکس، همچنین از فایل‌های شما به صورت خودکار نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‌کند، امکان بازگردانی فایل‌های پاک شده و نسخه‌های قبلی فایل‌های بارگذاری شده نیز در این سرویس موجود است. اگر خواستید تغییراتی را که در سی روز گذشته، روی یک فایل داده‌اید برگردانید، فقط کافی است در صفحه‌ی شخصی‌تان روی سایت، فرمان آندو (Undo) بدهید. امکان جست و جو هم یکی از قابلیت‌های کاربردی سرویس دراپ باکس است.

کاربردهای مختلف جعبه‌ی جادویی!

وبلاگ معروف لایف هکر می‌نویسد:« دراپ باکس، حالا به یکی از ضروری‌ترین وسایلی که هر روز استفاده می‌کنم، تبدیل شده است. اگر چه خیلی‌ها از این سرویس فقط برای اشتراک فایل استفاده می‌کنند اما دراپ باکس کاربردهای بسیار بیشتری دارد و نباید به این سرویس فقط به دید یک سرویس ذخیره‌سازی و به اشتراک گذاری فایل‌های متنی، تصویری، صوتی و... نگاه کرد.»

اگر به امنیت در دنیای مجازی اهمیت می‌دهید، حتماً از ابزارهایی مانند کی‌پس (KeePass) استفاده می‌کنید. از این پس می‌توانید کی‌پس را به دراپ باکس متصل کنید و پسوردهایتان را همه جا و از هر کامپیوتری در اختیار داشته باشید یا نسخه‌ی پرتابل نرم‌افزار کی‌پس را در دراپ باکس نصب نموده و از امکانات مشترک دو ابزار استفاده کنید.

این روزها، نسخه‌های پرتابل نرم‌افزارهای مختلف وب را پر کرده‌اند. حتماً شما هم به تناسب اهداف‌تان از نسخه‌های پرتابل ابزارهایی مانند فایرفاکس استفاده کرده‌اید. اما چیزی که شاید خیلی‌ها ندانند، این است که می‌توان نرم‌افزارهای پرتابل را در پوشه‌ی دراپ باکس آپلود کرد تا در تمام سیستم‌هایمان قابل دست‌یابی باشند. به این ترتیب، دیگر لازم نیست هربار این نرم‌افزارها را بر روی سیستم‌های جدید آپلود کنید بلکه کافی است که یک بار آن ها را بر روی جعبه‌تان بارگذاری کنید و دفعات بعد، فقط به دراپ باکس‌تان وارد شوید.

سرویس‌های دیگری مشابه سرویس دراپ باکس نیز وجود دارند که عمده‌ترین مشکل آنها، نبود فضای کاملاً اختصاصی برای هر کاربر است یعنی شما نمی‌توانید به این فضا به عنوان یک فضای خصوصی و امن نگاه کنید چون کاربران دیگر نیز به فایل‌های شما، دسترسی دارند. اما دراپ باکس در این بین، با قابلیت‌های زیاد،گوی سبقت را از سرویس‌های مشابه ربوده است.

در انتها باید یادآوری کنیم که سرویس دراپ باکس با اینترنت دایل‌آپ و سرعت پایین نیز کارایی دارد هر چند که مطمئناً هر چه قدر وضعیت اینترنت‌مان بهتر باشد، چنین سرویس‌هایی برایمان کارایی گسترده‌تر و لذت بیشتری خواهند داشت.

 

فرستادن فایل بطور مستقیم به دراپ باکس دیگران

Dropbox ابزار بسیار خوبی برای نگهداری یک نسخه پشتیبان از فایل های حجیم و همچنین به اشتراک گذاری آنها از طریق فضای ابری می باشد. البته به دلیل نرم افزار کوچکی که بر روی کامپیوتر شما نصب می شود، دراپ باکس یک فضای صد در صد ابری نیست. (اگر نمی دانید دراپ باکس چیست می توانید این مطلب را برای آشنائی با این سرویس مفید مطالعه کنید.)

شخصاً علاقه ای به نصب نرم افزار بر روی کامپیوتر، آنهم به خاطر کاری که فقط یک بار اتفاق می افتد ندارم. از طرفی، اگرچه اکانت دراپ باکس دارم و از برخی فایل ها و اسناد مربوط به شغلم پشتیبان تهیه می کنم، ولی به خاطر محدودیت پهنای باندی که در ایران داریم نیازی به نصب دراپ باکس و استفاده مداوم بر روی همه کامپیوتر هائی که از آنها استفاه می کنم را در خود احساس نکرده ام. برای کسانی که احساس مشابهی در مورد نصب نرم افزار و یا باز کردن اکانت در دراپ باکس دارند، برای ارسال و به اشتراک گذاری فایل های حجیم در دراپ باکس، FileStork می تواند گزینه مناسبی برای استفاده باشد.

FileStork به شمائی که اکانت دراپ باکس دارید کمک می کند تا از دوستان خود بخواهید فایل های حجیم را برایتان ارسال کنند، بدون اینکه نیاز داشته باشند نرم افزار دراپ باکس را بر روی کامپیوتر خود نصب کنند، یا اینکه فولدری را روی کامپیوتر خود به اشتراک بگذارند. حتی لازم نیست که شما فولدری را در دراپ باکس به اشتراک بگذارید. کار با FileStork بسیار ساده است.

در مرحله اول اکانت دراپ باکس خودتان را به فایل استورک متصل کرده و به این اپلیکیشن اجازه دسترسی به اکانت دارپ باکس خودتان را صادر کنید.

در مرحله دوم یک تقاضا برای دریافت فایل برای ارسال کننده فایل می سازید. این تقاضا یکبار مصرف بوده و بعد از اینکه ارسال کننده، فایل مورد نظر را آپلود کرد منقضی می شود. اگر می خواهید مدت طولانی تری را به رد و بدل کردن فایل های بیشتری اختصاص دهید می توانید یک تقاضای دارای پسورد ایجاد کنید. این تقاضا وابسته به تعداد دفعات استفاده نیست و تاریخ انقضاء ندارد.

در مرحله سوم می توانید پارامترهائی مثل عنوان فولدری که قرار است فایل در آن آپلود شود، نوع فایل های مجاز برای آپلود، نوتیفیکیشن هائی که هنگام رسیدن فایل ارسال می شوند و غیره را تنظیم کنید. این تبادل می تواند با تغییر در تنظیمات مربوط به امنیت، توسط گذرواژه محافظت شود.

تقاضای شما به صورت یک ایمیل حاوی لینک درخواست برای دارنده فایل درخواستی ارسال می شود. با کلیک بر روی لینک و دستیابی به FileStork، دارنده فایل می توانید بدون هیچ کار اضافی و دردسر سازی (مثل عضویت در FileStork)، فایل مورد تقاضا را ارسال کند.

فایل استورک به شما اجازه می دهد تا فایل هائی تا حجم ۷۵ مگابایت را برای یکدیگر ارسال کنید. این حجم نه تنها محدودیت های حجمی که سرورهای ارائه دهنده ایمیل برای کاربران قائل می شوند را جبران می کند، بلکه محدودیت های ارسال فایل های EXE و اسکریپت ها که معمولاً توسط این ارائه دهندگان بلاک می شود را نیز ندارند.

گوش دادن به موزیکهای دلخواه در دراپ باکس

ذخیره سازی ابری (Cloud storage ) این امکان را فراهم می آورد تا هر کس به فایل های مورد علاقه خود از طریق اینترنت و از هر کامپیوتری دسترسی داشته باشد نمونه بارز این تکنولوژی ایمیل ها می باشند و امروزه اغلب شرکت های ارایه دهنده خدمات به کاربران وب خدمات و امکانات خود را مبتنی بر این تکنولوژی قرار داده اند.ذخیره سازی و دسترسی به فایلهای موسیقی نیازی است که شرکت هایی همچون گوگل و اپل به آن پی برده اند و سرویس های موسیقی مبنی بر تکنولوژی ذخیره سازی بر ایرها راه اندازی کرده اند اما هنوز در مرحله ایتدایی و بتا بوده و بدلیل تحریم های بی پایه و اساس کاربران ایرانی از استفاده از چنین امکانی در صورت عمومیت یافتن ( music beta گوگل تنها در امریکا راه اندازی شده و استفاده از آن منوط به داشتن دعوتانه می باشد و سرویس اپل هم به تازگی معرفی شده و هنوز در مراحل ابتدایی است و تازه تحریم کاربران ایرانی هم جزو سیاست های این شرکت می باشد) اگر زیاد اهل گوش کردن به موسیقی هستید و از طرفی نمی خواهید تمامحافظه گوشی یا هارد کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به موزیک اختصاص دهید و از سویی دوست دارید این فایل ها را همیشه و همه جا همراه خود داشته باشیدیشنهاد می کنم از دراپ باکس کمک بگیرید. دراپ باکس سایتی است که امکان ذخیره سازی فایل و دسترسی اسان به آن از طریق اتصال به اینترنت را فراهم می آورد و روز به روز بر طرفداران آن افزوده می شود ( اطلاعات بیشتر در مورد Dropbox ). اما چگونه می توان فایل های موسیقی خود را از طریق دراپ باکس شنید ؟

پخش موسیقی از طریق Dropbox بسیار آسان است تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید و از پخش موسیقی آن لاین لذت ببرید :

در ابتدا داشتن یک اکانت دراپ باکس الزامی است . تهیه یک اکانت رایگان دراپ باکس که دو گیگابایت فضا به شما اختصاص می دهد کمتر از یک دقیقه وقت شما را می گیرد سپس باید نرم افزار مخصوص آن را بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید هرگاه این مراحل را طی نمودید وارد مرحله بعدی شوید.

مرحله دوم شامل ساختن یک دایرکتوری برای فایل های موزیک است . برای این کار ابتدا بر روی آیکون دراپ باکس که در کنار ساعت نوار وظیفه راست کلیک نمایید و بر روی گزینه Open Dropbox Folder.مجددا کلیک نمایید. پس از وارد شدن به پوشه دراپ باکس یک پوشه با نام Music بسازید و هر فایل موزیکی که می خواهید به آن فولدر منتقل کنید.

حال در مرحله آخر با مرورگر خود به آدرس DropTunes بروید و با اطلاعات کاربری دراپ باکس خود لاگین شوید. حال در پنل پیش رو بر روی فولدر موزیک که قبلا ایجاد کرده بودید کلیک کنید و فایل های موزیک که در آن اضافه کردید را می توانید ملاحظه نمایید. حال هر آهنگی را که می خواهید بر روی دکمه play آن کلیک تا شروع به پخش آن نماید.

به کمک DropTunes و Dropbox از این به بعد هر جا که باشید موزیک های مورد علاقه خود را به همراه خواهید داشت اما فراموش نکنید DropTunes ازمرورگرهای مدرن و جدید پشتیبانی خواهد کرد و با مرورگر اینترنت اکسپلورر توقع پخش موزیک نداشته باشید. این راه که گفته شد تست کنید حتما لذت بخش خواهد بود

 

 


موضوعات مرتبط: آموزش , ,

|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 69
بازدید هفته : 126
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 55902
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1



چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خانه رایانه و آدرسwww.ashkansoft.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 32
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 57
:: باردید دیروز : 69
:: بازدید هفته : 126
:: بازدید ماه : 126
:: بازدید سال : 1074
:: بازدید کلی : 55902